GBJ Bygg har Sveriges bästa bostadsprojekt 2024

Idag meddelade det oberoende analysföretaget Prognoscentret att GBJ Bygg får utmärkelsen Sveriges bästa projekt i branschmätningen* för 2024. Brf Utsikten i Borgholm har fått ett NKI-värde (nöjd-kund-index) på 88, vilket kan jämföras med branschsnittet på 73. Pallplatsen delas med Derome bostadsprojekt Glanslinden som också uppnått samma resultat av totalt 285 bostadsprojekt i Sverige under 2024.

  • Vi är så glada! Det här är verkligen ett teamarbete och alla som har jobbat med projektet har haft siktet inställt på en sak: vi vill att våra bostadsköpare ska älska att komma hem. De ska kunna lita på att deras nya hem är skapat med omsorg. De ska känna att någon har engagerat sig lite extra för att göra deras liv lite trevligare, smidigare och skönare. Vi är otroligt tacksamma att våra kunder uppskattar det vi gör och förhoppningsvis älskar att komma hem – det är det finaste kvittot vi kan få, säger Erika Dahlström, försäljningschef på GBJ Bygg.

NKI beskriver hur nöjda de som köpt bostad är. Resultatet av kundnöjdhetsundersökningen tillkännages varje år och baseras på bostäder som färdigställts för inflyttning under det gångna året. Mätningen räknar med sju olika parametrar, bl.a. bostadens kvalitet, personlig service, prisvärdhet samt pålitlighet i form av att hålla löften och att leverera felfria bostäder.

  • Vi brukar säga att ”Riktigt bra saker gör vi tillsammans” och resultatet tyder verkligen att vi tillsammans lyckats skapa riktigt bra bostäder. Vi tar med stolthet emot utmärkelsen och är nu ännu mer taggade på att fortsätta utmana oss och bli ännu bättre. Stort tack till våra kunder!, säger Oskar Sundin, platschef på GBJ Bygg.

*Prognoscentrets NKI-undersökning har genomförts i samarbete med branschens aktörer och bygger på cirka 8 000 svar från köpare av nyproducerade bostäder under 2024. I undersökningen ingår cirka 60 företag. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.

NKI är en sammanvägning av tre frågor som besvaras på en tio-gradig skala. Resultatet omräknas till ett index mellan 0 och 100. Värden mellan 65 och 75 innebär medelgod kundnöjdhet.